Le cloud d

Alibabas moln nära lönsamhet när kunder flyttar från IaaS till AI och betalar därför mer

Alibabas moln nära lönsamhet när kunder flyttar från IaaS till AI och betalar därför mer

Alibaba Cloud har framträtt som den dominerande molnleverantören i Kina och är nära lönsamhet, men framtida tillväxt kommer till stor del att kretsa kring ökningen av artificiell intelligens och analytiska arbetsbelastningar.

Alibaba Groups resultat som publicerades denna vecka visar att e-handelsjätten blomstrar när köpvanor förändras, och den har en portfölj som berör handeln från många håll. Dess Alibaba Cloud-enhet är vad Amazon Web Services är för Amazon. Och precis som AWS börjar Alibaba se Alibabas moln som en framtida drivkraft för vinst. Alibaba CFO Maggie Wu sa att molnenheten kommer att bli lönsam under budgetåret 2021.

”Företaget förväntar sig att molnet blir lönsamt under budgetåret 2021 och syftar till långsiktig AWS-liknande lönsamhet,” säger Oppenheimers analytiker Jason Helfstein i en forskningsnot. Dessutom växer ARPU mycket snabbare än kunder, vilket innebär att kunderna “klättrar upp i hierarkin”.

China Telecommuting push gynnar Alibaba Cloud

Alibaba VD Yong Zhang sa att Alibaba Cloud är redo för stark tillväxt. Enheten “moln” växer med 60% tack vare en strategisk plan som kretsar kring inriktning på industrier och nya arbetsbelastningar. Alibaba Cloud har mer än tre miljoner betalande företag, står för 8% av Alibabas totala intäkter och uppnår en årlig tillväxttakt på 7 miljarder dollar.

”Vi omdefinierar molnbaserad databehandling för att integrera data i affärs- och företagsanvändningsfall på ett sätt som skapar verkligt värde för den reala ekonomin och industrin. Vår cloud computing- och dataanalysverksamhet har redan vuxit till stor skala, men vi anser oss fortfarande vara i de tidiga stadierna av den globala molntiden. Vi tror att detta är en branschövergripande möjlighet i alla branscher, den typ av möjligheter som bara kommer en gång i en generation. “

Alibaba Cloud har också gynnats av efterfrågan på fjärrarbete under Covid-19-pandemin i Kina. Företaget slog samman Alibaba Cloud och DingTalk, dess online-samarbetsplattform för stationära datorer nyligen.

alibaba-cloud-stack.png

DingTalk är bara en del av en Alibaba Cloud stack. I en presentation för investerare beskrev företaget sin stack och dess förmåga att rikta sig mot sektorer som verktyg, detaljhandel, tillverkning och logistik.

alibaba-cloud-verticals.png

Tencent Cloud används av kinesiska multinationella företag för att expandera utanför landet

I Gartners Magic Quadrant for Cloud Infrastructure as a Service (IaaS) noterar Firm att Alibaba Cloud har en hög tillfredsställelse, men står inför problem med expansion utomlands och växande konkurrens från Tencent Cloud.

Tencent Cloud används av kinesiska multinationella företag för att expandera utanför landet. Till exempel har Tencent Cloud, som har en större global marknadsandel för IaaS än Oracle och IBM, tillgänglighetszoner i regioner som Australien, Brasilien, Kanada, Japan och till och med Ryssland, enligt Gartner.

Men Alibabas moln är den kinesiska molnjätten för tillfället. Enligt Gartner rapporterar Gartner-kunder ofta nöjdhet med Alibaba Clouds data- och databasanalyslösningar. Kunder använder ofta dessa dataanalysfunktioner för att förbättra sin förmåga att sälja på digitala kanaler, vilket är av särskilt intresse på FMCG-marknaden (Retail and Consumer Staples).

Tillväxten på den kinesiska marknaden är fortfarande utvecklingsspaken för Alibaba Cloud

Men det är inte säkert att Alibabas moln kan expandera utanför Kina. ”Alibaba är fortfarande en övervägande Kina-fokuserad leverantör, med begränsad kundanpassning någon annanstans. Detta gäller särskilt i Europa, Indien och Nordamerika, där geopolitisk motvind skapar ett svårt hinder för adoption, säger Gartner.

Alibaba bygger sitt nästa generations moln samt kapacitet i Kina, EMEA och på andra håll.

alibaba-cloud-growth.png

Sammanfattningsvis: Alibaba Clouds strategiska plan är solid och Kina ligger långt efter USA och Europa när det gäller offentlig antagande av moln. Som ett resultat fortsätter Alibaba Cloud att ha en betydande intäktsström även om verksamheten inte expanderar utanför Kina.

Källa: ZDNet.com