App Store: Microsoft drömmer om att vara en outsider

App Store: Microsoft drömmer om att vara en outsider

App Store: Microsoft drömmer om att vara en outsider

Om Microsoft har lagt bort sina anspråk på mobilvärlden lite, har det fortfarande en appbutik för att distribuera applikationer på Windows 10 och följer uppenbarligen diskussionerna mellan Google och Apple med stor uppmärksamhet. hos Epic et al. Det är därför inte utan dolda motiv som Microsoft igår publicerade ett blogginlägg som beskriver de tio huvudprinciperna för Windows App Store, och som inspirationskälla “Coalition for app fairness”, en grupp redaktörer för applikationer som motsätter sig de regler som har fastställts av Apple och Google i deras respektive butiker.

Microsoft lyfter fram sitt motstånd mot Apple och Google

De tio principerna som Microsoft har lagt fram är följande:

  • Utvecklare har friheten att välja om de vill distribuera sina appar för Windows via appbutiken eller inte. Microsoft blockerar inte konkurrerande appbutiker i Windows.
  • Microsoft blockerar inte en app baserat på utvecklarens affärsmodell eller hur den levererar innehåll och tjänster, inklusive om innehållet är installerat på en enhet eller levereras från molnet.
  • Microsoft blockerar inte en app baserat på valet av betalningssystem som ska användas för att bearbeta köp som görs i sin app.
  • Microsoft kommer att ge utvecklare snabb åtkomst till information om de interoperabilitetsgränssnitt som används i Windows, som beskrivs i interoperabilitetsprinciperna.
  • Varje utvecklare kommer att ha tillgång till appbutiken, så länge appen uppfyller objektiva standarder och krav, inklusive för säkerhet, integritet, kvalitet, innehåll och digital säkerhet.
  • Appbutiken tar ut en rimlig avgift, vilket speglar konkurrensen som Microsoft möter från andra appbutiker på Windows, och kommer inte tvinga en utvecklare att sälja det de inte vill genom sin app. inte sälja.
  • Microsoft App Store hindrar inte utvecklare från att kommunicera direkt med sina användare via sina appar för legitima affärsändamål.
  • Microsoft App Store utsätter appar för samma regler som konkurrerande appar omfattas av.
  • Microsoft kommer inte att använda någon information eller icke-offentlig information från sin appbutik i en utvecklarapp för att konkurrera med den.
  • Microsoft App Store kommer att vara öppet om sina marknadsförings- och marknadsföringsregler, policyer och möjligheter, tillämpa dem konsekvent och objektivt, meddela förändringar och tillhandahålla en rättvis process för att lösa tvister.

Inom dessa olika principer finns det många punkter som direkt hänvisar till de konfliktpunkter som har uppstått mellan Apple och dess ekosystem av applikationer för iOS. Det är till exempel användningen av ett tredjepartsbetalningssystem av Epic på Fortnite som öppnade fientligheterna mellan de två aktörerna i år, en konflikt som kommer att spelas ut i domstolarna, ett förhörsdatum har fastställts för maj 2021.

I själva verket ändrar inte Microsoft Store driftsregler en jota, men utgivaren här utnyttjar konflikten för att ta sida och berömma fördelarna med dess plattform, kanske i hopp om att återhämta sig några missnöjda människor. Microsoft har inte längre möjlighet att konkurrera direkt med Google och Apple, dess förflyttning till marknaden för mobila operativsystem och appbutiker har sprutat ut.