Apple ses résultats touchés par le changement des batteries

Apple bekräftar minskning av iPhone-försäljningen i memo

iPhone-försäljning minskar Apple sänker prognosen

Apple skakade finansmarknaderna genom att för första gången nedgradera sin försäljningsprognos för sista kvartalet 2018. Försäljningen av iPhone är nere.

Apple föredrog att ta ledningen genom att ändra sin prognos för sina finansiella resultat under första kvartalet 2019 (detta är faktiskt fjärde kvartalet 2018, den viktigaste försäljningsperioden).

Detta är den första “vinstvarningen” som lanseras av Äpple på ett decennium.

Äpple beräknade tidigare sin försäljning till mellan 89 och 93 miljarder dollar. Det riktar sig nu till 84 miljarder dollar istället.

Företaget omsatte 88,3 miljarder under första kvartalet 2018.

Nedgång i iPhone-försäljningen, inget går bra i Kina

Apple erkänner att iPhones har sålt mindre bra. Varumärket ger flera skäl till detta fall.

Det skyller på en stark dollar eller handelsproblemen mellan Kina och USA.

Hon förklarar också att batteribyteprogrammet har saktat ner förnyelsen av iPhone.

Apple möter också allt hårdare konkurrens på utvecklingsmarknader.

Samtidigt har Bloomberg-webbplatsen återställt en intern anteckning som skickats till anställda i företaget vid äpplet som gör samma iakttagelse men det betonar Kina.

Försäljningen av iPhone har faktiskt minskat i landet. Smartphones från företag som Huawei, Oppo eller Xiaomi är nu populära hos konsumenter på grund av deras mycket bra pris / kvalitet.

Kina hade blivit hans eldorado, men de dagarna verkar vara över. Apple har inte kommunicerat mer detaljerat om det exakta antalet sålda iPhones.

Bilden är långt ifrån så mörk

Marknaden krymper, men Apple är långt ifrån att tappa mark. Tim Cook bekräftar rekordaktivering av iPhone vid jul i vissa länder som USA och Kanada.

Apple förväntar sig också exceptionell försäljning på vissa viktiga marknader, inklusive USA, Kanada, Mexiko, Tyskland, Italien, Sydkorea och Vietnam.

Tim Cook hälsar också den mycket goda prestandan för tjänster, anslutna objekt, Mac och iPad. Sammantaget växte dessa segment med 19%.

Analytiker väntar nu på att se om denna trend fortsätter under andra kvartalet eller om Apple kommer att anta en ny strategi för 2019.