Presse-citron

Applikationer7 år sedanGameByte-studie: mobilspelare spenderar mindre än 2 dollar per månad Med teknik som utvecklas snabbt verkar mobilspel vara en sektor som kommer att växa. Medan vissa studior är framgångsrika, som …

En studie, som heter GameByte publicerad av webbplatsen Interpret, avslöjade ganska nedslående siffror för mobilutvecklare: mobilspelare spenderar i genomsnitt 92 cent per månad på betalda spelapplikationer och 79 cent på artiklar som kan köpas. i spelbutiker, totalt $ 1,71.

Som jämförelse spenderar konsolspelare i genomsnitt 10,40 dollar för att spela och free-to-play-spelare spenderar i genomsnitt 3,25 dollar (artiklar och premiumkonton). För att sätta dessa siffror på en skala måste du veta att ” 48 miljoner människor i USA är aktivt engagerade i smartphone och surfplattor, mer än dubbelt så mycket som 23 miljoner MMO-spelare som är gratis att spela på PC », Jason Coston, anayste på Interpret. Så om vi tar hänsyn till de pengar som spenderas i spelet multiplicerat med antalet spelare är free-to-play och mobilspel inte så långt ifrån varandra.

GameByte

Det verkliga problemet med mobilspel är att dess användare för många bara är vana att gratis. Endast 47% av de tillfrågade spelarna säger att de har köpt ett spel på mobilen de senaste sex månaderna och 21% har köpt varor i butiker under samma period. Som jämförelse har 75% av konsol- och PC-spelare köpt ett spel under de senaste sex månaderna.

Studien genomförs endast på den amerikanska kontinenten men verkar återspegla en västerländsk trend, andra siffror bör snart visas. Undersökningen tar (ännu) inte hänsyn till de sätt som finns för utveckling och distribution av dessa applikationer, vilket skulle kunna komplettera den aktuella informationen. “Lyckligtvis” för mobilspel finns länder som Kina fortfarande. Där är konsoler förbjudna och smartphones godkända, en riktig välsignelse för videospelmarknaden på telefon / surfplatta.

(källa)