AVOD övergår SVOD i USA

AVOD övergår SVOD i USA

Fenomenet med gratis video med reklam har inte slutat prata om det. I USA växer dess framgång och börjar skaka upp spelarna i SVOD. I väntan på att marknaden ska komma överens om namnet på denna aktivitet: AVOD (Ad Supported Video on Demand), FAST (Free Ad-Supported) eller CTV (Connected TV), har allmänheten röstat på AVOD från början. inneslutning. Spridningen av betalda tjänster och de ekonomiska svårigheterna kopplade till pandemin driver amerikanska konsumenter att ändra sitt audiovisuella beteende.

Kraftig ökning av strömningsförbrukningen

Nielsen påminner om att konsumtionen av streamingprogram har ökat med 74% på ett år, konsumtionen accelererat av inneslutning, stängning av biografer och utarmning av nätet i de stora amerikanska TV-nätverken. Amerikanerna spenderar 25% av sin TV-tid på att streama program. Alla åldersgrupper har sett att deras strömningskonsumtion ökar avsevärt. Nielsen påpekar att personer över 55 år står för 26% av videokonsumtionen jämfört med 19% för ett år sedan. År efter år har streamingtiden exploderat från 81,7 miljarder minuter under andra kvartalet 2019 till 142,5 miljarder minuter i år.

Nya metoder, nya tjänster

Förutom Youtube och en del av Hulu finns det mindre kända webbplatser som arbetar med att utveckla AVOD: s tjänster: Pluto TV (förvärvad av Viacom / CBS), Tubi (förvärvad av Comcast) och Xumo (förvärvat av Fox ) är en perfekt illustration, för att inte tala om den fria versionen med reklam för Peacock från Universal. Tillväxten av Pluto TV bekräftar framgången för AVOD: mellan slutet av 2018 och början av 2020 såg Pluto sin abonnentbas fördubblas till 24 miljoner abonnenter. Det finns också Roku med “The Roku Channel” som nu når 36 miljoner hushåll och såg antalet streamingtimmar dubbelt under 2019. Slutligen Youtube, vars globala annonsintäkter översteg 4 miljarder USD under första kvartalet 2020, en ökning med 33% från föregående år, vilket understryker dess fortsatta dominans över AVOD när det gäller reklamintäkter.

AVOD konkurrerar alltmer med SVOD

Nielsen uppskattar att tillväxten i antal minuter som tittats utanför innehåll från Netflix, Hulu, Amazon, Disney + och YouTube över 57%, vilket motsvarar mer än 12 miljarder minuter. I Futuresource Consultings senaste “Living with Digital” -undersökning sa 32% av amerikanska AVOD-användare att de tittade på tjänsterna för innehåll som de inte kunde få någon annanstans gratis. AVOD blir därför ett seriöst alternativ till SVOD och ju mer tjänsterna ökar deras programutbud, även icke-exklusiva, desto mer kommer de att tilltala konsumenter som inte vill investera i ett SVOD-abonnemang.