Google Lens disponible dans Google Photos

Europa – Mobiloperatörer kan snart blockera reklam

mobiloperatörer blockerar annonser

Adblock – Europeiska mobiloperatörer kan mycket snart gå i krig med reklam på surfplattor och smartphones, första mål, Google.

Enligt en källa från Financial Times förbereder sig flera europeiska operatörer för att blockera annonser som visas av byråer som Google från sina servrar.

Operatörer har enligt uppgift installerat annonsblockerare i sina datacenter. Det israeliska företaget Shine tillhandahöll enligt uppgift programvaran. Enligt Financial Times bekräftade en av cheferna för europeiska operatörer att hans företag och andra planerade att blockera reklam redan i år.

Det här alternativet erbjuds endast användare av deras nätverk i opt-in-läge. Detta system skulle blockera annonser på webbsidor och i applikationer men inte de för sociala nätverk som Facebook. Google är därför huvudmålet.

2013 hade Free redan haft en avstängning med Google genom att blockera reklam från sina servrar men sedan spårade tillbaka. Återigen står fördelningen av reklamintäkter på spel.

Operatörer anser att företag som Google bör delta i finansieringen av nätverk. Shines marknadschef förutspår att 10 miljoner användare världen över kommer att välja att blockera annonsen före årets slut.

Med denna typ av process ifrågasätts naturligtvis nätets neutralitet. Operatörer måste behandla data i sina nätverk rättvist utan att blockera det specifika flödet. Opt-in kan hindra operatörer från att kränka nätneutralitet och gå igenom Europeiska kommissionens ruta.

Förutom problemet med nätneutralitet får vi inte glömma att många webbplatser inte får något stöd eller subvention. De lever bara på reklam. Utan reklam, ingen inkomst och därmed mindre webbplatser och mångfald av information. Det här är en fråga att fundera över.

Via: TheVerge