contadores Skip to content

Facebook för att ändra sina trender med mer automatisering och färre människor

Facebook Tendances

Facebook har beslutat att ändra trenderna på sin hemsida. Dessa gör det möjligt för användare att snabbt ta reda på vilka ämnen som pratas mest om just nu, vare sig av användare eller media. Just nu kan till exempel “Burkini” -trenden göra sitt utseende med tanke på alla debatter i Frankrike.

Facebook-trender

Vad är förändringarna? Facebook meddelar att det kommer att förlita sig mer på en algoritm och (mycket) mindre på människor. Trender skapar sig själva baserat på pressartiklar och användarstatus. De få Facebook-anställda i denna division tar bara hand om att kontrollera om allt fungerar bra, validera vissa ämnen eller ta bort andra som inte är särskilt viktiga. Det sociala nätverket nämner ett exempel: middagstid. Ofta används en hashtag av användare, men Facebook anser inte att detta är en speciell trend.

En annan förändring som kan förväntas är borttagningen av beskrivningarna för varje trend. Användarna kunde snabbt ta reda på vad ämnet för en trend var. Nu kommer de bara att ha antalet personer som diskuterar det. De kan dock hålla musen över en trend för att snabbt få en pressartikel om den.

Facebook trender ändringar augusti 2016

Före vänster, efter höger

Trenderna finns bara tillgängliga på Facebook för amerikaner och har varit sedan 2014. Tillgänglighet i Frankrike och på andra håll skulle vara välkommen, men Facebook säger ingenting om det. Omvänt har Twitter alltid trenderat överallt.