Felsök och reparera dina iPhone-batteriproblem i iOS 13.6

Felsök och reparera dina iPhone-batteriproblem i iOS 13.6

Känner du att din iPhones batteritid inte är lika bra sedan du installerade iOS 13.6? Kunde du inte hålla avgiften fram till slutet av dagen? Eller känner du att batteriets livslängd gradvis har försämrats de senaste månaderna?

Var inte rädd. Det är osannolikt att ditt batteri har försämrats över natten och du måste byta ut det (eller byta ut din iPhone), och mycket mer sannolikt på grund av den senaste uppdateringen.

Här är vad du kan göra för att diagnostisera och åtgärda problemet.

Kontrollera ditt iPhone-batteri

Är problemet med ditt batteri? Om din iPhone är över två år kan det vara en bra tid att göra en snabb batterikontroll.

Gå till inställningar > Trummor > Batteriets hälsa. Om den här skärmen visas Maxkapacitet mer än 80% och det Toppkapacitet tyder på “Ditt batteri stöder för närvarande normal toppprestanda“, då är du okej.

I det här fallet kan du ha isolerat ditt batteriproblem och kanske överväga att byta ut batteriet.

Sök efter uppdateringar

I slutändan är det dags om du inte har laddat ner och installerat de senaste uppdateringarna! Gå till inställningar > Allmän > Programuppdatering och ladda ner den senaste uppdateringen av iOS 13.

Kör programuppdateringar

Problemet kanske inte är med iOS, utan snarare med en app, och detta gäller särskilt när nya versioner av iOS har släppts. Det innebär att se till att alla dina appar är uppdaterade innan du spenderar din tid på att diagnostisera vad som händer.

Starta appen App Store och klicka på din profilikon i hörnet och rulla sedan ner till Uppdateringar tillgängliga för att söka efter uppdateringar (jag gillar att rulla nedåt på den här skärmen för att uppdatera den för att se alla de senaste uppdateringarna).

Laddar din iPhone ordentligt?

Din iPhone registrerar batterianvändning över tid, vilket kan vara ett mycket användbart diagnostiskt verktyg. Gå till inställningar > Trummoroch du ser ett diagram som heter Batterinivå som ser ut som följande:

Batterinivå

Batterinivå

Denna graf visar mycket. Låt mig förklara. Grön indikerar att iPhone fungerade normalt på sitt eget batteri, medan gul indikerar att din iPhone var i lågeffektläge. Gröna kläckta områden indikerar när din iPhone laddades.

Den sista laddningsnivån visar hur mycket laddning som sattes i batteriet under den senaste laddningen, ett bra sätt att snabbt se om batteriet var fulladdat eller inte.

Du kan använda den för att se hur din batteriförbrukning ser ut och om iPhone faktiskt laddas. Om du inte ser dessa skuggade gröna områden testar du laddaren och om du använder en äldre kabel, kontrollera Lightning-kontakten för korrosion.

En app tömmer ditt batteri?

Under tabellen över batterinivå finns en annan tabell som heter Aktivitet.

Denna graf registrerar hur länge appar har körts på skärmen (de mörkblå delarna av stapeln) och när skärmen är avstängd (visas i ljusblått).

Om du ser mycket aktivitet i bakgrunden kan det betyda att det finns ett problem med en app. Tabellen nedan visar batteriförbrukningen per applikation. Genom att klicka på den blå länken Visa aktivitet, kan du få en uppdelning av visningstiden på skärmen och i bakgrunden.

Applikationsaktivitet

Applikationsaktivitet

Applikationsaktivitet

Applikationsaktivitet

Medan vissa appar behöver mycket bakgrundslängd för att köras (som Tile-appen i bilden ovan), kan det också betyda ett problem och kan leda till batteriladdning. Ett sätt att testa detta är att inaktivera appens förmåga att springa i bakgrunden genom att gå till Allmänna inställningar> Uppdatering av bakgrundsapp och inaktivera det för alla appar som verkar vara tunga användare.

Fortfarande ingen lösning? Prova detta

Jag vet, det här verkar som en enkel fix, men du skulle bli förvånad över hur många gånger det fungerar!

  • För iPhone 8 och senare: Klicka och släpp upp volym upp-knappen följt av volym ned-knappen och tryck sedan in strömbrytaren tills Apple-logotypen visas på skärmen.
  • iPhone 7 och tidigare: Håll ned strömbrytaren och volym ned-knappen tills Apple-logotypen visas på skärmen.

Kärnkraftsalternativet

Beviljas, detta är kärnkraftsalternativet, men det kan hjälpa dig att avgöra om problemet är hårdvara eller programvara. Jag rekommenderar det bara som en sista utväg eftersom det tar lång tid.

För att göra detta, gå till inställningar > Allmän > Återställ och välj Återställ alla inställningar eller, om du också vill ta bort alla applikationer, Återställ allt innehåll och alla inställningar.