Huawei Mate 10 Pro 2 1024x582 600x341

Fem tillverkare “innehar” mer än 90% av smarttelefonmarknaden i Kina

Smartphone marknaden i Kina är mindre och mindre öppen och mångsidig; enligt de senaste siffrorna publicerade av Kantar WorldPanel, upptar de fem bästa tillverkarna på den kinesiska marknaden nu 91% av marknadsandelen, en procentuell ökning markant från 79% 2016. Under föregående kvartal var de 5 största säljarna Huawei, Xiaomi, Apple, Vivo och Oppo, allt hålls i ett stort fickfält mellan 15 och 25% Pdm (Apple är till exempel 17,4%).

Huawei Mate 10 Pro 2 1024x582 600x341

Huawei och dess Mate 10 Pro dominerar den kinesiska smarttelefonmarknaden … med en kvartett tillverkare som tillsammans representerar cirka 91% av marknadsandelen i Kina!

Denna överkoncentration av den kinesiska mobilmarknaden gör inte många lokala tillverkares, inklusive ZTE, Meizu eller Lenovo, den senare når inte ens 5% Pdm på sin nationella marknad. För Samsung, trots att den är världens främsta, är uppvaknandet ännu svårare: den sydkoreanska jätten måste vara nöjd med endast 2,2% av marknadsandelen i Kina, en andel som fortfarande är lägre än förra året; Vid denna nedgång i försäljningen och särskilt på denna nivå av försäljningsvolymer kan vi redan säga att Samsung försvinner från den kinesiska marknaden, en upptäckt som fortfarande var otänkbar för bara tre år sedan.

Dessa siffror kommer troligen inte att förändras mycket de närmaste månaderna. kunder som är lojala mot ett varumärke är ännu mindre benägna att byta smink i framtiden; det långa “tillverkartåg” som utgör den kinesiska smarttelefonmarknaden blir ett lok med ett litet antal bilar bakom.