
Detta är en första: fransmännen tillbringade mer tid på sin smartphone än att titta på tv 2015. Detta uttalande ges av Flurry Analytics.
Denna studie, baserad på insamling och analys av data från mer än 14 000 applikationer i Frankrike, belyser också en förändrad användning, med en minskning av spel- och produktivitetsapplikationer, respektive med 17% respektive 31%. under innevarande år, men en kraftig ökning av sportapplikationer (+ 217%), som drivs av världshändelser som Euro-fotboll eller de olympiska spelen i Rio i sommar.
Studien fokuserar också på smartphone-missbrukare. Människor som matchar detta kriterium använder sin smartphone mer än 60 gånger om dagen. Bland fransmännen är ökningen 59% mellan 2014 och 2015. I hela världen uppskattar studien antalet mobilmissbrukare till 280 miljoner 2015, mot 176 miljoner året innan.
När det gäller tillverkare har marknadsandelarna förändrats avsevärt i Frankrike mellan 2015 och 2016. Apple har slagit från 51% till 42%. Samsung har å sin sida klättrat från 30% till 37%. Resten av marknaden inkluderar Sony (5%), Wiko (3%), Huawei (2%) och HTC (1%).
De senaste uppgifterna som kommunicerats understryker att nästan en av fem applikationer som används i Frankrike (19%) producerades lokalt, en sektor som växer kraftigt.