contadores Skip to content

Free välkomnar de många rekryteringarna inom fasta och mobila under första halvåret 2016

Free Logo

Iliad publicerade idag sina finansiella resultat för andra kvartalet räkenskapsåret 2016 och tillhandahöll en uppdatering under första halvåret 2016. Moderbolaget Free tillkännager färgen från början: allt är positivt.

Gratis logotyp

I det fasta utropar Free sig själv “Det ledande franska bredbandet och alternativet med mycket hög hastighet” med 123 000 nya abonnenter rekryterade under första halvåret, vilket ger den en marknadsandel på 37%. Således kunde Free rekrytera lika många abonnenter som under första halvåret 2015. Detta kan särskilt förklaras av de många kampanjerna, och det är av den anledningen som ARPU har fallit något till nästan 34 euro.

I mobil är Free nöjd med att ha rekryterat 400 000 abonnenter fortfarande under första halvåret, inklusive en betydande del av paketet till 19,99 €. Det behåller således sin första position som en operatör som har rekryterat mest i mer än 4 år. Omvänt sjönk marknaden med 105 000 abonnenter. Intäkterna från mobila tjänster ökade med 13,6% under första halvåret 2016 och uppgick till 1 miljard euro.

I detalj har Free 12,08 miljoner mobilabonnenter (inklusive 4,7 miljoner 4G) och 6,26 miljoner fasta abonnenter. Omsättningen uppgick till 2,3 miljarder euro under andra kvartalet (+ 6,3% jämfört med förra året) och resultatet är 190,4 miljoner euro (+ 16,9%) . Koncernens EBITDA uppgick till 808,5 miljoner euro (+ 11,5%).