YouTube Logo Rouge 600x323

Google köper FameBit för att underlätta relationer mellan YouTubers och varumärken

Google har gjort ett nytt förvärv, det av FameBit. Det kommer att länkas direkt till YouTube, meddelandet publicerades på videotjänstens blogg som har en miljard unika besökare per månad.

YouTube-logotyp röd

FameBit gör det möjligt att skapa en plattform som samlar varumärken och YouTubers för att ingå partnerskap och göra produktplaceringar, till exempel. ”Vi tror att Googles relationer med varumärken och YouTubes partnerskap med skapare, i kombination med FameBits teknik och expertis, kommer att bidra till att öka antalet möjligheter för varumärkesstödt innehåll och ytterligare mer intäkter till online-videogruppen ” Google anger i sitt meddelande.

Hur mycket har Google spenderat på denna buyout? Svaret är inte känt, de ekonomiska villkoren har inte beskrivits här.

FameBit skapades för tre år sedan, denna plattform specialiserar sig på att ansluta innehållsskapare och andra influenser på sociala nätverk och varumärken. Den senare kan sedan erbjuda att sponsra en tweet, ett meddelande eller till och med ett foto så att det sänds på personens konto. FameBit arbetar med flera grupper, inklusive Canon, Activision, Adidas och Sony för att nämna några.