Free Siege Social

Gratis uppnår ett utmärkt kvartal inom mobil och högre intäkter

Free publicerade sina finansiella resultat på onsdagen för tredje kvartalet av verksamhetsåret 2016. De är bra, till och med mycket bra beroende på sektor. Mobilen var stark den här gången.

Gratis Siege Social Logo Building

Koncernens omsättning uppgick till 1,18 miljarder euro, mot 1,11 miljarder euro förra året under samma period, en ökning med 6,5%. I detalj uppgår omsättningen inom den mobila delen till 521 miljoner euro, en ökning med 12,5% jämfört med samma period året innan. Det är lättare på den fasta linjen, upp till 665 miljoner euro, en ökning med 2,2%.

På mobil meddelar Free att man rekryterat 305 000 nya abonnenter under ett kvartal för totalt 12,38 miljoner abonnenter, vilket gör att den kan ha en marknadsandel på nästan 18%. Operatören noterar att fler och fler användare lämnar paketet till 2 € / månad för att byta till paketet till 19,99 € / månad.

I det fasta säger Free att ha rekryterat 66 000 nya prenumeranter och att ha 6,33 miljoner prenumeranter totalt. ARPU (genomsnittlig intäkt per abonnent) är € 33,50, något lägre. Detta förklaras av kampanjerna från Free, särskilt med fasta paket till 1,99 € / månad under ett år. Ett sådant erbjudande kommer dessutom tillbaka imorgon kväll.