contadores Skip to content

Hur smartphones har förändrat spelvärlden

nokia_6110

Ökningen av mobilspel sedan smarttelefonernas tillkomst har haft en så stor inverkan på vår värld att intäkterna från mobilspel förväntas överträffa intäkterna från konsol- och PC-spel de senaste åren. år 2016.

Saker förändras snabbt

För bara 20 år sedan verkade tanken på att använda mobiltelefoner till allt annat än att ringa vänner absurt. Dagens smartphones och deras superlilla storlek var inte riktigt här ännu och tegelstora biltelefoner var ganska mycket den senaste tekniska gadgeten.

Saker förändras verkligen dramatiskt på kort tid. När Nokia 6110 introducerade Snake förändrades spelindustrins landskap helt och de första smartphonesna dök upp på marknaden med möjligheten att integrera mycket mer tekniskt avancerade spel med bättre grafik och mer prestanda. ‘datautrymme.

nokia_6110

Nokia 6110 var en av de första små mobiltelefonerna

En mobil värld

Populariteten för de första spelen växte upp eftersom mobiltelefoner hade blivit viktiga. Under början av 2000-talet blev de snabbt en nödvändighet, medan de tidigare var reserverade för de privilegierade. Det dröjde inte länge innan alla hade en mobil enhet. De vuxna bestämde att de behövde det för arbete och för att hålla kontakten med nära och kära. De gavs sedan till barnen av sina föräldrar av säkerhetsskäl så att de kunde nå dem när det behövdes. Alla hade en, och ett spel som Snake hamnade i fickorna på en hel del av befolkningen.

Mobila utvecklare insåg snabbt att mobila enheter nu ger dem möjlighet att leverera spel till alla mobilanvändare i världen. För att sätta detta i perspektiv finns det över 200 miljoner aktiva konton för iOS- och Android-mobila enheter. Som jämförelse finns det bara 70 miljoner registrerade PS4-användare. Den enda gränsen var utvecklarnas kreativa kraft. Allt de var tvungna att göra var att utveckla ett spel som spelarna ville ha.

Utseendet på iPhone

Den första generationens iPhone förändrade det mobila spellandskapet för alltid när den släpptes av Apple 2007. Den hade upp till 16 Gb flashminne och innehöll även teknik med flera pekskärmar, idén om Steve Jobs som revolutionerade marknaden för mobila spel eftersom den öppnade otaliga möjligheter för framtida spel.

Apple kunde väl ha varit pionjär, företaget utlöste ändå starten på en ny era för smartphones. Det var strax innan andra utvecklare släppte sina egna produkter till marknaden med Blackberry, Samsung, HTC och Microsoft, som alla kom in på mobilmarknaden med sina egna enheter under de följande åren.

Den andra vinden i mobilspel

Tekniska framsteg med ankomsten av smartphones gjorde att mobilspel precis hade tagit ett steg framåt. Enastående titlar som Angry Birds, Cut The Rope, Candy Crush Saga och Flappy Bird presenterade ett enkelt koncept men var helt beroendeframkallande. De sätter standarden för framtidens spel, och deras låga kostnad har gjort dem tillgängliga för användare i alla åldrar och bakgrunder. Detta förde dem till en marknad som aldrig föreställts tidigare. Miljontals människor spelar dessa spel varje dag.

Angry-BIrds-Toons-image

Angry Birds har laddats ner över 500 miljoner gånger

När smartphones blev kraftfullare och överträffade sina föregångare drev utvecklarna också gränserna med sina spel. Franchises som EA Sports FIFA och Sports Interactive’s Football Manager kunde flytta sina spel till mobilplattformen utan att offra mycket när det gäller spel och grafik. HD-skärmar, större flashminne och större minnesutrymmen har utökat potentialen.

Det är också en viktig vändpunkt för spelindustrin. Bookies och kasinon hade möjlighet att släppa mobilappar till sina webbplatser så att spelare kunde lägga vad och spela pengar på språng. Med tiden gick samma bookmakare och kasinon att utveckla mobilversioner av sina webbplatser så att inga appar behövdes. Spelare kan helt enkelt komma åt spelet via sin mobiltelefons webbläsare.

Den sociala aspekten tar över

Numera har intresset flyttats till social interaktion. De senaste spelen är mer fokuserade på den sociala aspekten och interaktionen med andra spelare. Spel som Clash of Clans och Game of War uppmuntrar spelare att interagera och kommunicera. Mobila kasinon erbjuder privata spel så att användare kan ha kul med sina vänner.

Det sista revolutionära steget kom med lanseringen av Pokemon Go, med vilken spelare kan använda den verkliga världsmiljön i spelet för att undersöka olika Pokémon. Detta kommer att bana väg för andra spel som använder en liknande metod.

pokemon-go

Pokemon Go släpptes på iOS- och Android-enheter

Till sist…

Mobiltelefoner har förändrat spelvärlden av flera skäl. De gjorde spelen mer tillgängliga för fler spelare och tillät dem att spendera mer timmar på dagen. De gjorde spelen mer praktiska. Priserna på spelen är nu billigare, detta beror på de billiga spelen och de så kallade “freemium” -titlarna. De introducerade också nya idéer och innovativa koncept till videospelindustrin. Det verkar som om det inte finns några gränser när det gäller den potentiella påverkan mobiltelefoner kommer att ha på spelvärlden, vilket gör att det verkar som att detta bara är början.