contadores Skip to content

I Frankrike läses den digitala pressen nästan lika mycket som den tryckta pressen

Journaux Francais

Det finns många tidningar, men var är de mest lästa? På Internet eller på tryck? I dagens värld vänder situationen sig mer och mer mot Internet. Enligt ONE-studien av AudiPresse som publicerades idag utgör läsning på Internet 49% av pressförbrukningen i Frankrike.

Franska tidningar

I detalj ger digitala i genomsnitt 86 ytterligare läsare för 100 tryckpressläsare, med 71% av fransmännen som läser minst ett pressmärke i digital version. Den franska pressen läses av nästan alla idag i Frankrike, 97,6% av fransmännen säger att de läser media varje månad (oavsett vilket medium som används).

47% av den digitala läsningen sker från en dator. De återstående 53% identifierar flera media, inklusive smartphones och surfplattor. I detta avseende ökade besök på mobilwebbplatser och pressapplikationer med 11,5%, jämfört med en minskning med 5,8% för fasta webbplatser jämfört med 2015.

I genomsnitt läste fransmännen 5,5 olika titlar, inklusive 1,3 dagstidningar och 4,2 tidningar. Le Monde har den största publiken med 20,6 miljoner läsare. Det följs av 20 minuter (20,2 miljoner), L’Équipe (19,6 miljoner) och Le Figaro (19,3 miljoner). Av de första fyra är bara 20 minuter gratis.