contadores Skip to content

Microsoft hanterar ‘falska’ PS4 Pro 4K-skärm

PS4 Pro 1 1024x682

Sony avslöjade för några dagar sedan dess PS4 Pro, och det är tydligt att den nya konsolen från Sony inte kommer att ge mycket stora vinster när det gäller kraft. Detta trots alla minimala hårdvaruuppdateringar (konsolen har inte ens en 4K Blu-ray-spelare) kan vara Sonys första misstag inför en Microsoft som aktivt förbereder sin framtida Xbox Scorpio, meddelade med en teoretisk effekt på mer än 6 Teraflops (och 320 GB bandbredd!).

PS4 Pro

För Albert Penello, som ansvarar för planeringen av Xbox One, kommer PS4 Pro inte ens att kunna visa spel i äkta 4K … såvida det inte ger stora eftergifter för den slutliga återgivningen: ” Jag vet att 4.2 Teraflops inte räcker för riktigt 4K. Jag tror att vår produkt strävar efter något starkare och det blir mindre eftergifter [sur la 4K] som vi kommer att erbjuda på vår maskin“. Med andra ord, den 4K som Sony tillkännagav idag innebär “nedgraderingar” av andra tekniska aspekter av ett spel, till exempel antalet fps eller till och med aktivering av HDR, etc … Och verkligen utvecklarna som har haft tillgång till PS4 Pro-utvecklingssatser bekräftar att vi inte är redo att se ett PS4 Pro UHD-spel som körs med 60 fps och med alla bakgrundseffekter …

Albert Penello insisterar också på att Xbox One S redan fungerar som en riktig 4K Blu-ray-spelare, en specifikation som naturligtvis finns i Scorpio som kommer fram i slutet av 2017. Frånvaron av en 4K Blu-Ray-spelare i PS4 Pro är inte direkt ett problem även om 4K Blu-strålar inte skjuter i soptunnorna, men återigen verkar Microsoft ha känt vinden lite före sin huvudkonkurrent …