När Netflix funderade på att köpa teatrar för att streama sina filmer

När Netflix funderade på att köpa teatrar för att streama sina filmer

Alla känner till Netflix, så mycket att de har etablerat sig som den ledande prenumerationsvideo-on-demand-tjänsten. Även i Frankrike är tjänsten en hit med flera miljoner abonnenter och mer än 100 000 nya kunder varje månad. Netflix konsumeras på Internet, men den amerikanska gruppen har också övervägt att gå igenom traditionell film.

Tomt biorum

Los Angeles Times rapporterar att Netflix överväger att köpa ut filmkedjor i Los Angeles och New York, men slutligen tappade idén eftersom de begärda priserna var alldeles för höga för sin smak.

Projektet skulle definitivt överges vid denna tidpunkt, men det visar en viss önskan för Netflix att komma och skaka upp filmindustrin som vi känner till den idag. Tjänsten har redan börjat med att erbjuda sina egna filmer och serier, kallade “originalkreationer”, som oftast är mycket framgångsrika. De finns på dess plattform, med några få undantag som också erbjuds i teatrar i USA. De kan räknas på fingrarna på ena handen.

Förra veckan släppte Netflix sitt finansiella resultat och avslöjade att det hade en omsättning på 3,7 miljarder dollar, en ökning med 40%. Tjänsten har 125 miljoner medlemmar, varav 118,9 miljoner har ett betalt månadsabonnemang.