Netflix Logo Reed Hastings

Netflix gillar inte riktigt den kvot av europeiska produktioner som åläggs den

Nyligen har videotjänster som Netflix och Amazon Prime Video instruerats att ha 30% av europeiska produktioner i sina kataloger. Beslutet togs av Europeiska kommissionen. Dessa kan vara filmer, serier eller dokumentärer. Och som man kan föreställa sig stör denna kvot tjänsterna i fråga.

Netflix-logotypen Reed Hastings

Netflix-chefen Reed Hastings tog upp ämnet efter att tjänstens kvartalsresultat släpptes. “Europeiska unionen skriver om sina audiovisuella regler”, anger ledaren och specificerar att vissa länder går längre och vill att de inkomster som genereras i Europa ska återinvesteras i europeiska produktioner. Men allt detta stör, eftersom kvantitet verkar viktigare än kvalitet.

”Vi föredrar att fokusera på att tillhandahålla utmärkt service till våra medlemmar, som skulle omfatta att producera lokalt innehåll snarare än att möta kvoter, men vi räknar med en regional innehållskvot som kommer nära andelen regionen i vår globala arbetskraft minskar bara medlemstillfredsställelsen något ”, förklarar Reed Hastings. Han påpekar att kvoter ”Kan ha en negativ inverkan på både kundupplevelse och kreativitet”.

Han avslutade i fråga om kvoten genom att anse att a “Mer effektivt sätt för ett land att stödja starkt lokalt innehåll är att direkt uppmuntra skapare av lokalt innehåll, oavsett distributionskanal.”.