Orange Logo

Orange: omsättningen ökat, vinsten i fritt fall och fortfarande inget på Orange Bank

Kontrasterande resultat för Orange under andra kvartalet 2017; Visserligen började omsättningen öka igen under första halvåret (20,27 miljarder euro), med en tillväxt på 1,4% under andra kvartalet. denna återgång till tillväxt är främst kopplad till ” returen i Afrika Mellanöstern-zonen och i Frankrike, som för första gången sedan 2009 återgick till tillväxt, medan tillväxten är fortsatt stark i Spanien“. Boomen i mycket höghastighets bredband (ökning med 39% över ett år i antalet kunder i Frankrike och Europa), tillväxt ” oavbruten »Fasta bredbands- och fibertjänster samt tillväxten av den mobila användarbasen (+ 3,3% under ett år) gör att Orange kan förbli i det gröna.

Orange logotyp 560x315

När det gäller framtida investeringar och projekt bekräftar Orange sin avsikt att gynna ” marknaderna där det redan finns“. Koncernens framtida förvärv bör därför framför allt stärka operatörens nuvarande erbjudanden och vi ska inte förvänta oss någon form av diversifiering av aktiviteter inom en snar framtid. Pressmeddelandet bekräftar således att ” investeringar i fiber och mobil med mycket hög hastighet (4G och 4G +) ökade med + 16,5% jämfört med första halvåret 2016, i linje med ambitionerna i Essentiels2020 strategiska plan“.

Koncernens vinster kollapsade dock under perioden och sjönk från 3,168 miljarder euro under första halvåret 2016 till “endast” 682 miljoner euro under första halvåret 2017; detta minskade nettoresultat är den direkta och ”mekaniska” konsekvensen av försäljningen av den brittiska operatören EE i januari 2016. När det gäller Orange Bank, från vilken vi förväntar oss det minsta tecken på liv efter flera uppskjutningar, fortsätter Orange att blåsa förkylningen genom att meddela att banktjänsten och dess dedikerade app kommer att finnas tillgänglig under andra halvåret 2017, vilket tycks indikera att startfönster September kommer sannolikt att överskridas till stor del …