microsoft-linkedin-logos

Salesforce vill inte att Microsoft får köpa LinkedIn

I juni förra året meddelade Microsoft förvärvet av det sociala nätverket LinkedIn för totalt 26 miljarder dollar. Återköpet pågår, Microsoft måste erhålla flera behörigheter för att validera det. Bland de erforderliga tillstånden finns de europeiska konkurrensmyndigheternas.

microsoft-linkedin-logotyper

Salesforce försöker blockera förvärvet genom att bjuda in de europeiska konkurrensmyndigheterna att undersöka de olika potentiella problemen. Varför försöker denna kundrelationsprogramvaruspecialist att blockera uppköpet? Eftersom han också var intresserad av att förvärva LinkedIn. “Genom att äga LinkedIn unika databas med 450 miljoner yrkesverksamma i mer än 200 länder kommer Microsoft att kunna hindra konkurrenter från att få tillgång till denna information och därmed få en orättvis konkurrensfördel. “, säger Burke Norton, generaldirektör för Salesforce.

Microsoft svarade med att säga “Salesforce kanske inte är medvetna om detta, men affären har redan godkänts i USA, Kanada och Brasilien”.

Normalt kommer de europeiska konkurrensmyndigheterna att ge Microsoft grönt ljus för övertagandet. Men vem vet, kanske de kommer att frestas att gräva lite djupare på begäran av Salesforce. Europeiska kommissionens preliminära granskning av koncentrationsprojekt varar 25 arbetsdagar. Ytterligare fyra månader kan krävas om det finns allvarliga tvivel.