Presse-citron

Smartphones För 2 månader sedan övergår Xiaomi Huawei och blir nummer tre i Europa Xiaomi anses nu vara nummer 3 i Europa och nummer 2 i Frankrike. Dess leveranser till kontinenten upplevde stark tillväxt under …

För några dagar sedan vidarebefordrade vi resultaten av studier från företaget Canalys, som placerar Huawei som nummer ett på smarttelefonmarknaden under andra kvartalet. Medan Samsung såg sina leveranser sjunka med 30% under denna period, skulle minskningen bara ha varit 5% för Huawei. Det verkar som att denna låga påverkan av pandemin beror på en snabbare återhämtning i Kina, en marknad där Huawei har en betydande närvaro.

Men i Europa är situationen annorlunda. Huawei, som låg på tredje plats, såg sina leveranser sjunka med 17% under andra kvartalet och förflyttas till fjärde plats. Tredje plats i Europa ockuperas nu av en annan kinesisk tillverkare, Xiaomi, som såg sina leveranser öka med 65% jämfört med andra kvartalet 2019. Båda företagen har 17% andelar på den europeiska marknaden.

Apple är nummer 2, med försändelser som ökar med 42%. Och Samsung är fortfarande nummer ett, trots att leveranserna minskar med 31%.

”Nedgången på den europeiska smarttelefonmarknaden minskar under andra kvartalet 2020, med leveranser som långsamt återhämtar sig efter konsekvenserna av strikt inneslutning. @Apple registrerade näst högsta kvartalet i leveranser, @Xiaomi flyttade Huawei till att bli den tredje största smartphone-leverantören i Europa ”, kommenterar Canalys.

Xiaomis framgång är ännu större i Frankrike, där varumärket anses vara nummer två på marknaden, med en andel som motsvarar Apple. Under andra kvartalet ökade leveranserna i Frankrike med 82% medan andra varumärken i franska topp 5 minskade.

Xiaomi: bra motstånd mot krisen?

Det verkar som om Xiaomi är bland de företag som motstår krisen väl. I maj publicerade vi en artikel där vi förklarade att det kinesiska företagets intäkter trots pandemin ökade med 13,6% under första kvartalet. Vid den tiden nämnde Xiaomi också början på en återgång till det normala i sin försäljning i Europa.

“Även om branschen står inför allvarliga utmaningar, har koncernen konsekvent upplevt tillväxt inom alla segment trots marknadsnedgången, vilket helt återspeglar flexibiliteten, motståndskraften och konkurrenskraften i Xiaomis affärsmodell.”, var glad Lei Jun, chefen för Xiaomi.

För 2020 erbjuder Xiaomi sina kunder ett mycket varierat erbjudande. I den höga änden erbjuder varumärket Mi 10 och Mi 10 Pro. Och för mellanklassen finns det Redmi Note 9 och Redmi Note 9 Pro. Xiaomi erbjuder också Redmi 9, för dem som letar efter mycket prisvärda modeller. Och det finns Poco-smartphones för dem som letar efter flaggskeppsmordare.

Xiaomi firar snart 10-årsjubileum. Och enligt rykten kan varumärket dra nytta av denna händelse för att lyfta slöjan på nya mobiler.