Sony: vinster i fritt fall, men den mobila divisionen gör (lite) bättre

Sony: vinster i fritt fall, men den mobila divisionen gör (lite) bättre

Sony har det äntligen kommit ur fällan på mobilmarknaden? Den japanska tillverkaren har precis släppt resultat för sitt andra finansiella kvartal, och om vinsten lämnar lite att önska är nyheterna äntligen bra på mobilfronten.

Sony-logotyp

Låt oss gå direkt till soppan med grimas: Sonys vinster kollapsade 86% på ett årfrån 205 miljoner dollar till 48 miljoner dollar under perioden; Sony-chefer kan alltid vara lugna genom att komma ihåg att Sony tills nyligen samlade (stora) förluster. så en vinst, även “minimum”, det är alltid vad som krävs. Det bör dock noteras att minskningen av vinsten också förklaras av de rekonstruktioner som tillverkaren utförde för att återställa de skadade produktionsanläggningarna efter jordbävningen som inträffat i regionen Kumamoto.

sony_xperia_z5_camera_display_website

Xperia Z5 har inte riktigt utlöst köparnas entusiasm, men åtminstone tappar Sony inte pengar på sin mobila division längre

Men det finns också något att fira för Sony, som ser att dess mobila division äntligen gör vinster; Givetvis är vinsten fortfarande blygsam (37 miljoner dollar i vinst), men det är ett verkligt gigantiskt steg jämfört med 172 miljoner förluster under andra kvartalet 2015. Sony har sålt 3,5 miljoner Xperia-smartphones under perioden (40% mindre under ett år) men bättre kostnadshantering har äntligen gjort det möjligt att lämna den röda zonen. Kort sagt, allt som återstår är att göra Xperia mer attraktiv, och det kommer att vara perfekt …