Salto Logo 1024x576

Streaming: Salto lanseras i beta före höstlanseringen

Salto gör sin debut. Videostreamingsplattformen, som ägs av TF1, France Télévisions och M6, kommer att erbjudas i betaform till vissa människor från och med imorgon. Denna testfas är stängd för allmänheten. Vi måste vänta till hösten på en lansering för alla.

Salto-logotyp 1024x576

För att sticka ut från tävlingen, särskilt de amerikanska, Salto, som syftar till att vara en utställning för fransk och europeisk skapelse, förlitar sig på programmering utformad uttryckligen för en fransk publik. Det kommer att erbjuda live-kanaler, omspelningsprogram och on-demand-innehåll, med ambitionen att så småningom erbjuda 20 000 timmars program (det kommer att vara 15 000 vid lanseringen). På menyn: film, serier (hela säsonger, förhandsvisningar, USA + 24 …), dokumentärer, ungdomsprogram, nyheter, reality-tv och större evenemang, med nytt innehåll och nostalgi-sessioner.

Saltos mål är att anpassa sig efter användningen, det är av denna anledning som särskild tonvikt läggs på redaktionalisering. Till exempel kommer det att finnas lämpliga miljöer för singlar eller par, människor som gillar att skratta, komma ifrån allt osv.

Priset på prenumerationen, som ska definieras inom några veckor, ligger mellan 5 och 10 euro per månad. Tjänsten kommer att vara tillgänglig på Internet eller via operatörslådor (diskussioner pågår med Orange och Bouygues Télécom).

Testperioden kommer att vara mycket fokuserad på den tekniska aspekten, som Thomas Follin, vd för Salto, förklarade för AFP, “Att skjuta plattformen och se till att den håller bra”. Det kommer att äga rum hela sommaren med några hundra personer.