
Efter smartphone-försäljning är det dags för surfplattor under andra kvartalet. Det här är inte glädjen för Apple och Samsung som har sett försäljningen sjunka enligt uppgifter från företaget IDC.
Hos Apple har 10 miljoner iPads sålts, en minskning med 9,2% från förra året. På sidan av Samsung är det 24,5% nere med 6 miljoner exemplar av sålda tabletter. De två konkurrerande tillverkarna tar marknaden med sig eftersom försäljningen av surfplattor var cirka 38,7 miljoner exemplar under andra kvartalet, en minskning med 12,3%.
Det finns en som har gjort mycket bra: Amazon. Onlinehandlaren sålde 1,6 miljoner surfplattor, en ökning … 1 208,9%. De låga priserna och funktionerna på de senaste Fire-surfplattorna har lockat en ny publik. Det är positionerat som den 5: e största säljaren i världen.
Mellan Samsung och Amazon hittar vi Lenovo med 2,5 miljoner försäljningar, en ökning med 3,1% och Huawei med 2,2 miljoner försäljning, en ökning med 71%. Kinesiska tillverkare lyckas hitta en plats, detta scenario påminner om försäljningen av smartphones.
Apple är tillverkaren med den största marknadsandelen, nämligen 25,8%. För sin del har Samsung 15,6%, Lenovo 6,6%, Huawei har 5,6% och Amazon har 4%. De återstående 42,4% avser andra tillverkare, som är många, därav grupperingen i kategorin “Övrigt” efter IDC.