Tabletter: Apple och Samsung ser försäljningsnedgång under andra kvartalet och Amazon exploderar

Tabletter: Apple och Samsung ser försäljningsnedgång under andra kvartalet och Amazon exploderar

Efter smartphone-försäljning är det dags för surfplattor under andra kvartalet. Det här är inte glädjen för Apple och Samsung som har sett försäljningen sjunka enligt uppgifter från företaget IDC.

ipad-mini-4-recension-1

Hos Apple har 10 miljoner iPads sålts, en minskning med 9,2% från förra året. På sidan av Samsung är det 24,5% nere med 6 miljoner exemplar av sålda tabletter. De två konkurrerande tillverkarna tar marknaden med sig eftersom försäljningen av surfplattor var cirka 38,7 miljoner exemplar under andra kvartalet, en minskning med 12,3%.

Det finns en som har gjort mycket bra: Amazon. Onlinehandlaren sålde 1,6 miljoner surfplattor, en ökning … 1 208,9%. De låga priserna och funktionerna på de senaste Fire-surfplattorna har lockat en ny publik. Det är positionerat som den 5: e största säljaren i världen.

Mellan Samsung och Amazon hittar vi Lenovo med 2,5 miljoner försäljningar, en ökning med 3,1% och Huawei med 2,2 miljoner försäljning, en ökning med 71%. Kinesiska tillverkare lyckas hitta en plats, detta scenario påminner om försäljningen av smartphones.

Apple är tillverkaren med den största marknadsandelen, nämligen 25,8%. För sin del har Samsung 15,6%, Lenovo 6,6%, Huawei har 5,6% och Amazon har 4%. De återstående 42,4% avser andra tillverkare, som är många, därav grupperingen i kategorin “Övrigt” efter IDC.